قدس آنلاین- یزد :قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت : جامعه دانشگاهی و پژوهشی کشور در حوزه مسئله اشتغال و کیفیت جمعیتی کشور باید بیش از پیش‌ فعالیت کند.

جامعه دانشگاهی در حوزه اشتغال و کیفیت جمعیتی کشور باید تلاش بیشتری کند

به گزارش قدس آنلاین از یزد ، دکتر "سیدابوالحسن فیروزآبادی" در آیین افتتاحیه هشتمین همایش ملی انجمن جمعیت‌شناسی ایران  در دانشگاه یزد با بیان این که بحث جمعیت و اشتغال از ضرورت‌های این دوره است اظهارداشت : در پنجاه سال گذشته کشور ایران شاهد حوادث زیادی بوده، حوادثی که در ایران اتفاق افتاده، جمعیت کشور را به  سه برابر افزایش داده است.

وی با اشاره به جابجایی بافت شهری و روستایی کشور افزود: تحولات اخیر جمعیتی فرصت مناسبی برای توسعه بیش از پیش ایران اسلامی در عرصه‌های مختلف است.

فیروزآبادی  بافت اقتصادی دنیا را در حال تحول دانست و گفت: اقتصاد خدماتی، دانش بنیان و خلاقیت محور در عرصه‌های مختلف، در حال شکل گیری است.

ضرورت رشد صنعتی در عرصه اقتصادی کشور

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به ضرورت رشد صنعتی در عرصه اقتصادی کشور خاطرنشان ساخت : نگرانی آن است که در دنیا رشد اقتصادی انجام بشود ولی اشتغال ایجاد نشود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد : تراکم نیرو از جمله مشکلات فعلی صنایع در کشور است و رشد و نوسازی صنعتی با شرایط موجود زمینه بیکاری بیش از 500 هزار نفر در کشور را ایجاد می‌کند.

این مقام مسئول با اشاره به  عدم تعادل در حوزه نیروی انسانی، گفت: نهادهای تنظیم کننده بازار کار باید استراتژی مشخصی با توجه به جمعیت جوان کشور تدوین و اجرایی کنند.

دکتر فیروزآبادی با اشاره به ضرورت ایجاد زمینه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در راستای توسعه بیش از پیش کشور افزود: در اقتصاد مقاومتی، اقتصاد برون‌نگر و درون زا تعریف شده که مستلزم ارتقای دانش و مهارت در عرصه‌های مختلف شغلی است.

باید در حوزه اقتصاد و اشتغال، استراتژی ملی داشته باشیم

وی کسب قدرت در بازارهای دنیا را از جمله اهداف اقتصاد مقاومتی دانست و بیان کرد: ما باید در حوزه اقتصاد و اشتغال، استراتژی ملی داشته باشیم.

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیاز به بازار کشورهای همسایه را نیازی اجتناب‌ناپذیر عنوان کرد و افزود: ایجاد تعامل و برقراری ارتباط اقتصادی، یکی از موثرترین راهکارهای توسعه بیش از پیش اقتصادی در کشور است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت : در 10 سال گذشته حدود 90 هزار نفر از شاغلین بخش صنعت کاهش یافته و این در حالی است که آمار شاغلان بخش خدمات در کشور بزرگتر شده است.

دکتر فیروزآبادی تصریح کرد : جامعه دانشگاهی و پژوهشی کشور در حوزه مسئله اشتغال و کیفیت جمعیتی کشور باید بیش از پیش‌ فعالیت کند.

وی با اشاره به ضرورت تدوین برنامه های منسجم و راهبردی در راستای استفاده از ظرفیت جوانان به ویژه دانش‌آموختگان دانشگاهی گفت: نهادهای تنظیم کننده بازار کار باید استراتژی مشخصی با توجه به جمعیت جوان کشور تدوین و اجرایی کنند.

وی به عنوان دبیر شورای عالی فضای مجازی در مورد توسعه فضای مجازی افزود: یکی از ویژگی‌های توسعه فضای مجازی استفاده از روش‌های تحقیقی مختلف است که در این شیوه مسئله و حل مسئله به صورت همزمان صورت می‌گیرد.

نگاه به بازار کار باید اجتماعی اقتصادی باشد

این مقام مسئول اظهارداشت : با توجه به کمبود سرمایه در کشور توسعه بازارهای مختلف، باید با نگاه و اولویت ایجاد اشتغال ترویج داده شود. در حال حاضر نگاه به بازار، نگاه اجتماعی است که باید این نگاه اجتماعی اقتصادی باشد.

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که در این وزارت خانه توسعه مشاغل خانگی و خرد در اولویت اجرایی است، افزود: ظرفیت استان‌های کشور در حوزه اشتغال خانگی و مشاغل خرد شناسایی، بررسی و پس از تصویب نهایی مورد حمایت قرار می گیرند.

وی در پایان عدم تعادل نرخ بیکاری در کشور را نوعی بی‌عدالتی دانست و گفت : در دولت یازدهم اقدامات کارشناسی شده‌ای در این مورد انجام شده که امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.

هشتمین همایش ملی انجمن جمعیت‌شناسی ایران با موضوع" تحولات جمعیت، نیروی انسانی و اشتغال در ایران" ۵ و ۶ آبان‌ماه در دانشگاه یزد  در حال برگزاری  است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.